دریچه منهول چدنی
نوشته شده توسط : mohammad satari

دریچه چدنی منهول آب و فاضلاب

 

چدن به آلیاژهایی از آهن،کربن و سیلیسیم گفته میشود

که بخش زیاد آن ( بیش از ۹۵ درصد وزنی ) از آهن، حدود ۱/۲ تا ۲/۶ درصد از کربن و حدود ۱ تا ۳ درصد از سیلیسیم تشکیل شده است

اگرچه فولاد نیز مانند چدن از طریق اضافه کردن کربن به آهن ایجاد می‌شود

اما تفاوت اصلی آنها در میزان کربن موجود در آنهاست

به گونه‌ای که فولاد کمتر از دو درصد کربن دارد ولی کربن موجود در چدن بیش از دو درصد میباشد

دریچه‌های چدنی جزو قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین دریچه‌های منهول در ایران هستند

دریچه‌های چدنی در طول سالیان گذشته همواره یکی از اولین گزینه‌ها برای پوشش دهانه‌های باز منهول فاضلاب

به منظور جلوگیری از سقوط افراد به داخل این چاه ها بوده و برای انواع کاربردهای برق، مخابرات، آب و فاضلاب، گاز و …

کاربردهای شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است

محبوبیت چدن‌ها ریشه در قابلیت ریخته‌گری شکل‌های مختلف با قیمت تمام شده مناسب و نیز استحکام کیفیت نسبتا بالای آنها دارد

امروزه اگر چه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی ساخت مواد، دریچه‌هایی با جنس‌های متنوع و خصوصیات بهتر مانند:

دریچه کامپوزیت، دریچه پلی اتیلن،دریچه کوپلیمری،دریچه فایبرگلاس،دریچه بتنی،دریچه چدنی و نانوکامپوزیت ساخته و روانه بازار شده‌اند

اما هنوز هم دریچه‌های چدنی در کشور ما به طور گسترده ی مورد استفاده قرار میگیرد

شیرآلات و دریچه فاضلاب

 


شیرآلات دروازه فاضلاب می تواند به طور کامل از ورود فاضلاب شهری به ملک شما جلوگیری کند. انواع مختلفی از شیرهای فاضلاب وجود دارد ، و شیر دروازه ای کاملاً متفاوت از شیر چک است. در حالی که یک دریچه چک با فشار آب که باعث بسته شدن فلپ می شود ، به طور خودکار کار می کند ، یک دریچه دروازه معمولی باید به صورت دستی بسته شود.

تفاوت مهم دیگر این است که اکثر دریچه های چک به طور کامل جریان آب را متوقف نمی کنند ، آنها جریان برگشت آب را تا حد زیادی کاهش می دهند. با کاهش چشمگیر میزان فاضلاب پشتیبان، تسکین کافی فراهم می شود تا سیستم تخلیه عمومی دوباره به درستی جریان یابد.

 

دریچه


دریچه دروازه ایمزیت بزرگ دریچه ای از نوع دروازه این است که با بسته شدن کامل جریان برگشتی فاضلاب از فاضلاب عمومی متوقف می شود. این ایده آل برای یک یا دو خانه خانوادگی مناسب است که برخلاف ساختمانهای تجاری چند خانوادگی یا بزرگ ، از جریان فاضلاب زیادی برخوردار نیستند.

این مهم است زیرا به محض بسته شدن دریچه ، فاضلاب نمی تواند از سیستم خارج شود. از دیگر خصوصیات آن ، به دلیل بیشتر بودن آب مورد استفاده در ساختمان ، از پساب فاضلاب استفاده می شود.نمونه دیگر هنگامی که این نوع دستگاه ایده آل است ، این است که فاضلاب شهری به طور مرتب پس از بارندگی شدید و یا در طول مسیرهای پر رفت و آمد پشتیبانی کند.

دریچه ای از نوع دروازه به راحتی کار می شود ، نگهداری آن آسان است و کنترل 100٪ گردش جریان برگشتی از سیستم تخلیه عمومی را فراهم می کند.دریچه های چدنی از گذشته تا کنون در صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گرفته اند.

امروزه از دریچه فاضلاب در اتصال خطوط لوله فاضلاب در سیستم های شهری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. دریچه ها بر روی سطح زمین قرار می گیرند. جنس دریچه فاضلاب می تواند چدنی، بتن، پلی اتیلنی، کوپلیمری و کامپوزیتی باشد. دریچه های کامپوزیتی از جنس غیر فلزی تولید می شود که از شکستن دریچه فاضلاب، خورندگی و زنگ زدگی، غیر قابل بازیافت بودن و…جلوگیری می نمایند و می توان جز بهترین انتخاب های دریچه ها محسوب شود.

دریچه چدنی

 

دریچه ساخته شده از جنس چدن را دریچه چدنی نامند. به آلیازهایی از جنس آهن و کربن را چدن گویند. دریچه های چدنی در اشکال مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردند . از جمله مهم ترین اشکال دریچه های چدنی می توان به شکل مربعی و دایره ای اشاره نمود.

همچنین دریچه های چدنی در اندازه ها ، وزن ها و سایز های مختلفی ساخته می شوند و هر کدام از آنها در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع دریچه چدنی

دریچه های چدنی دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام دارای ویژگی های ویژه ای بوده و در زمینه های گوناگونی از جمله در معابر عمومی، فرودگاه ها دسترسی به لوله فاضلاب، جاده ها با ترافیک سنگین و … مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر لیست برخی از دریچه های چدنی پر کاربرد آورده شده است:

دریچه های چدنی فاضلاب
دریچه چدنی فرودگاه
دریچه چدنی گاز
دریچه چدنی کنتور آب
دریچه چدنی مخابرات
دریچه چدن بتن





:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: